Forskel mellem versioner af "Vigsø Bromølle"

Fra Egedal Leksikon
Skift til: Navigation, Søgning
 
(En mellemliggende version af en bruger ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
  
  
Linje 9: Linje 8:
 
Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730.
 
Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730.
  
[[Mølledammen]] var nord for [[Frederikssundsvejen]], hvor man stadig kan se en betydelig lavning i terrænet. [[Værebro Å]] har på strækningen fra Knardrup til [[Snydebro]] kun et svagt fald, så der har været tale om et underfaldshjul.
+
Mølledammen var nord for [[Frederikssundsvejen]], hvor man stadig kan se en betydelig lavning i terrænet. [[Værebro Å]] har på strækningen fra Knardrup til [[Snydebro]] kun et svagt fald, så der har været tale om et underfaldshjul.
  
 
Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej.
 
Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej.

Nuværende version fra 25. feb 2015, 13:35



Vigsø Bromølle hed en vandmølle, som lå hvor Frederikssundsvejen krydser Værebro Å. Vejpassagen er i dag kendt som Snydebro eller med en ældre stavemåde Snødebro. Møllen var en af fire møller, som udnyttede vandkraften i Værebro Å. De tre andre var Knardrup, Øvre Værebro og Nedre Værebro.

Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730.

Mølledammen var nord for Frederikssundsvejen, hvor man stadig kan se en betydelig lavning i terrænet. Værebro Å har på strækningen fra Knardrup til Snydebro kun et svagt fald, så der har været tale om et underfaldshjul.

Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej.


Oprindelig forfatter: Nils Erik Andersen

07-02-2005