Forskel mellem versioner af "Vigsø Bromølle"
(En mellemliggende version af en bruger ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | |||
Linje 9: | Linje 8: | ||
Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730. | Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730. | ||
− | + | Mølledammen var nord for [[Frederikssundsvejen]], hvor man stadig kan se en betydelig lavning i terrænet. [[Værebro Å]] har på strækningen fra Knardrup til [[Snydebro]] kun et svagt fald, så der har været tale om et underfaldshjul. | |
Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej. | Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej. |
Nuværende version fra 25. feb 2015, 13:35
Vigsø Bromølle hed en vandmølle, som lå hvor Frederikssundsvejen krydser Værebro Å.
Vejpassagen er i dag kendt som Snydebro eller med en ældre stavemåde Snødebro. Møllen var en af fire møller, som udnyttede vandkraften i Værebro Å. De tre andre var Knardrup, Øvre Værebro og Nedre Værebro.
Vigsø Bromølle er første gang omtalt i kildemateriale fra 1451. Den må antages at have været i drift til slutningen af 1600-tallet. Måske er den blevet ødelagt under svenskekrigene. Dens endelige nedlæggelse er formentlig sket omkring 1730.
Mølledammen var nord for Frederikssundsvejen, hvor man stadig kan se en betydelig lavning i terrænet. Værebro Å har på strækningen fra Knardrup til Snydebro kun et svagt fald, så der har været tale om et underfaldshjul.
Som så mange andre steder, var mølledæmningen også alfarvej.
Oprindelig forfatter: Nils Erik Andersen
07-02-2005