Forskel mellem versioner af "Hans Knudsen"

Fra Egedal Leksikon
Skift til: Navigation, Søgning
(Oprettede siden med 'Hans Knudsen (1865-1947) var født i Roskilde, men døde i Slagslunde. Han blev udlært som dekorationsmaler i Odense 1881-84. Derefter rejste han til Jylland for at ma...')
 
 
(En mellemliggende version af en bruger ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 +
[[File:hansknudsenselv.jpg|285px|thumbnail|right|Selvportræt. 1928]]
 +
 +
 +
 +
 
Hans Knudsen (1865-1947) var født i Roskilde, men døde i [[Slagslunde]].
 
Hans Knudsen (1865-1947) var født i Roskilde, men døde i [[Slagslunde]].
  
Linje 9: Linje 14:
 
Hans Knudsen har malet nogle selvportrætter og figurer ved lampelys, men han hentede især sine motiver i egnen omkring Ganløse og Værløse. Han rejste aldrig udenlands. Han fortsatte traditionen fra L.A. Ring og Albert Gottschalck og malede de nære omgivelser, landskabet, årstidernes skiften og de sjællandske husmandssteder med deres små haver. Hans billeder har derfor også en kulturhistorisk værdi.
 
Hans Knudsen har malet nogle selvportrætter og figurer ved lampelys, men han hentede især sine motiver i egnen omkring Ganløse og Værløse. Han rejste aldrig udenlands. Han fortsatte traditionen fra L.A. Ring og Albert Gottschalck og malede de nære omgivelser, landskabet, årstidernes skiften og de sjællandske husmandssteder med deres små haver. Hans billeder har derfor også en kulturhistorisk værdi.
  
 +
[[File:hansknudsen.jpg|285px|thumbnail|left|Hans Knudsen med sit staffeli]]
  
 
'''Værker'''
 
'''Værker'''
 
I de senere år var hånden ikke helt sikker og synet blev også dårligere. Men det gavnede faktisk hans maleri. Han var tvunget til at koncentrere sig om det væsentlige og blæse på detaljerne. Den omhyggelighed, der prægede hans tidligere arbejder, blev afløst af en friere og mere følsom malemåde. Billederne fra hans sidste år har ofte en impressionistisk lethed i farve og lys.
 
I de senere år var hånden ikke helt sikker og synet blev også dårligere. Men det gavnede faktisk hans maleri. Han var tvunget til at koncentrere sig om det væsentlige og blæse på detaljerne. Den omhyggelighed, der prægede hans tidligere arbejder, blev afløst af en friere og mere følsom malemåde. Billederne fra hans sidste år har ofte en impressionistisk lethed i farve og lys.
  
Hans Knudsen er repræsenteret på flere danske museer. På Skive Kunstmuseum findes der et Selvportræt (1928) og billedet "Slagslunde, klar eftermiddag" (1941). Statens Museum for Kunst ejer bl.a. "Forsamlingshuset i Slagslunde" (1944), som Hans Knudsen modtog Thorvaldsens Medalje for. Eckersberg Medaljen fik han allerede 1917.
+
Hans Knudsen er repræsenteret på flere danske museer. På Skive Kunstmuseum findes der et Selvportræt (1928) og billedet "Slagslunde, klar eftermiddag" (1941). Statens Museum for Kunst ejer bl.a. "[[Slagslunde (gamle) Forsamlingshus|Forsamlingshuset i Slagslunde]]" (1944), som Hans Knudsen modtog Thorvaldsens Medalje for. Eckersberg Medaljen fik han allerede 1917.
 +
 
  
  
Linje 44: Linje 51:
 
''26-08-2005 ''
 
''26-08-2005 ''
  
[[Kategori: Kunstmere]][[Kategori: Maleri]][[Kategori: Ganløse Ore]][[Kategori: Slagslunde]]
+
[[Kategori: Kunstnere]][[Kategori: Maleri]][[Kategori: Ganløse Ore]][[Kategori: Slagslunde]]

Nuværende version fra 9. jul 2015, 09:45

Selvportræt. 1928



Hans Knudsen (1865-1947) var født i Roskilde, men døde i Slagslunde.

Han blev udlært som dekorationsmaler i Odense 1881-84. Derefter rejste han til Jylland for at male og siden kom han på Zahrtmanns Skole. Her gik han i syv år, i spredte perioder mellem 1888 og 1896.


Det danske landskab Gennem mange år boede Hans Knudsen i et lille hus tæt på skovbrynet i Ganløse Ore, med Oremosen lige foran. Oremosen ligger lige på grænsen til Værløse og Hans Knudsen hører til den gruppe malere, der kaldes Værløsemalerne.

Hans Knudsen har malet nogle selvportrætter og figurer ved lampelys, men han hentede især sine motiver i egnen omkring Ganløse og Værløse. Han rejste aldrig udenlands. Han fortsatte traditionen fra L.A. Ring og Albert Gottschalck og malede de nære omgivelser, landskabet, årstidernes skiften og de sjællandske husmandssteder med deres små haver. Hans billeder har derfor også en kulturhistorisk værdi.

Hans Knudsen med sit staffeli

Værker I de senere år var hånden ikke helt sikker og synet blev også dårligere. Men det gavnede faktisk hans maleri. Han var tvunget til at koncentrere sig om det væsentlige og blæse på detaljerne. Den omhyggelighed, der prægede hans tidligere arbejder, blev afløst af en friere og mere følsom malemåde. Billederne fra hans sidste år har ofte en impressionistisk lethed i farve og lys.

Hans Knudsen er repræsenteret på flere danske museer. På Skive Kunstmuseum findes der et Selvportræt (1928) og billedet "Slagslunde, klar eftermiddag" (1941). Statens Museum for Kunst ejer bl.a. "Forsamlingshuset i Slagslunde" (1944), som Hans Knudsen modtog Thorvaldsens Medalje for. Eckersberg Medaljen fik han allerede 1917.


Udstillinger Hans Knudsen udstillede 49 gange på Charlottenborgs Forårsudstilling. På Efterårsudstillingen samme sted var der 1947 en mindeophængning. Han havde også flere separatudstillinger, bl.a. i Kunstforeningen, København 1937. Sammen med andre "glemte naturalister" var han med på udstillingen "De fire årstider" på Munkeruphus i 2002.


Kilder og litteratur

Weilbach, dansk kunstnerleksikon, 1994-2000

Hanne Honnens de Lichtenberg: Zahrtmanns skole, 1979

Karl K. Nielsen (m.fl.): De 3 Værløse Malere, 1976

Jørgen Andersen (red.): Bogen om Frederiksborg Amt, 1969, 405

Berlingske Tidende 7. januar 1947 (nekrolog, Kai Flor)

Social-Demokraten 12. april 1942 (interview)

Ekstrabladet 9. februar 1937 (interview)


Links

www.kid.dk


Oprindelig forfatter: Lene Olesen Bro

26-08-2005