Forskel mellem versioner af "Skabelon:Skoletjeneste"
(33 mellemliggende versioner af en bruger ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
− | |||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
Linje 6: | Linje 5: | ||
|- | |- | ||
|bgcolor="#ffffff" style="border:0px solid #ffffff;padding:10em;padding-top:0.5em;padding-bottom:0.5em;"| | |bgcolor="#ffffff" style="border:0px solid #ffffff;padding:10em;padding-top:0.5em;padding-bottom:0.5em;"| | ||
− | + | [[File:Egedallogo.jpg|60px|left]] | |
− | + | <span style=color:#7bb0b3><span style=font-size:191%> | |
− | <span style=color:# | + | |
'''''Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen?''''' | '''''Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen?''''' | ||
</span> | </span> | ||
− | <span style=color:# | + | <span style=color:#7bb0b3><span style=font-size:191%> |
'''''Nu får du muligheden!''''' | '''''Nu får du muligheden!''''' | ||
− | |||
</span> | </span> | ||
|- | |- | ||
{| | {| | ||
+ | |||
===Hvad kan dit arkiv?=== | ===Hvad kan dit arkiv?=== | ||
Linje 23: | Linje 21: | ||
'''Formidling af den lokale historie''' | '''Formidling af den lokale historie''' | ||
− | Egedals arkiver har siden kommunesammenlægningen i 2007 indsamlet, registreret, bevaret, forsket og formidlet Egedal Kommunes historie – en historie vi rigtig gerne vil dele med Egedals borgere. Det gør vi bl.a. med det årlige oplevelsesarrangement ''Svenskeslaget i Smørum 1659'', som du kan besøge i juni måned | + | Egedals arkiver har siden kommunesammenlægningen i 2007 indsamlet, registreret, bevaret, forsket og formidlet Egedal Kommunes historie – en historie vi rigtig gerne vil dele med Egedals borgere. Det gør vi bl.a. med det årlige oplevelsesarrangement ''Svenskeslaget i Smørum 1659'', som du kan besøge i juni måned, men vi vil så meget mere! |
'''Nyt initiativ, der giver dig og dine elever nye muligheder''' | '''Nyt initiativ, der giver dig og dine elever nye muligheder''' | ||
Vores nye initiativ er at få Egedal Leksikon over i et nyt og forbedret format. Det gør, at artiklerne om lokalområderne og kommunens historie nu ikke kun er tilgængelige for borgerne, men at borgerne også kan være med til at skabe nye artikler og forbedre dem vi har. Det gælder også uddannelsesinstitutionerne! | Vores nye initiativ er at få Egedal Leksikon over i et nyt og forbedret format. Det gør, at artiklerne om lokalområderne og kommunens historie nu ikke kun er tilgængelige for borgerne, men at borgerne også kan være med til at skabe nye artikler og forbedre dem vi har. Det gælder også uddannelsesinstitutionerne! | ||
+ | |||
===Hvordan kan du bruge dit arkiv i undervisningen?=== | ===Hvordan kan du bruge dit arkiv i undervisningen?=== | ||
Linje 39: | Linje 38: | ||
* Øvelse til stil- og rapportskrivning | * Øvelse til stil- og rapportskrivning | ||
* Krav til retstavning, tegnsætning osv. | * Krav til retstavning, tegnsætning osv. | ||
− | ::- Vi | + | ::- Vi sætter krav til læsning, fremstilling og kommunikation. Derfor forventer vi også, at artiklerne bliver korrekturlæst og rettet efter behov, før de lægges op. |
::- Vil den enkelte elev sætte højere krav til sig selv, når artiklen skal læses af andre end læreren? Det håber vi. | ::- Vil den enkelte elev sætte højere krav til sig selv, når artiklen skal læses af andre end læreren? Det håber vi. | ||
* Forståelse for og viden om lokalsamfundet | * Forståelse for og viden om lokalsamfundet | ||
Linje 46: | Linje 45: | ||
::- Eleverne finder selv informationer på arkivet, biblioteket eller andre steder og formidler dem gennem en struktureret artikel | ::- Eleverne finder selv informationer på arkivet, biblioteket eller andre steder og formidler dem gennem en struktureret artikel | ||
* IT kompetencer | * IT kompetencer | ||
− | ::- Formidlingen foregår på computere | + | ::- Formidlingen foregår på computere |
− | + | ||
::- Eleverne arbejder praktisk med et velkendt internet-format (Wikipedia) | ::- Eleverne arbejder praktisk med et velkendt internet-format (Wikipedia) | ||
Linje 62: | Linje 60: | ||
'''Kom ud af klasselokalet!''' | '''Kom ud af klasselokalet!''' | ||
+ | * Du får her en unik mulighed for at samarbejde med kulturlivet. | ||
* Hvis I har brug for det hjælper arkivet gerne i åbningstiden eller efter aftale. | * Hvis I har brug for det hjælper arkivet gerne i åbningstiden eller efter aftale. | ||
* Det er også i åbningstiden eller efter aftale, at I kan få adgang til de arkivalier, der kan gøre artiklerne ekstra spændende. | * Det er også i åbningstiden eller efter aftale, at I kan få adgang til de arkivalier, der kan gøre artiklerne ekstra spændende. | ||
* Evt. pris? | * Evt. pris? | ||
− | + | ||
===I folkeskolen=== | ===I folkeskolen=== | ||
Linje 75: | Linje 74: | ||
I forbindelse med den nye skolereform, mener vi på Egedal arkiverne at have noget nyt at tilbyde de ældre klasser. Vores digitale initiativ, Egedal Leksikon, indbyder til en anderledes og interaktiv læring. Samtidig tilgodeser det mange af de basale ting, vi gerne vil lære vores børn, fx retskrivning, samfundsbevidsthed og kritisk tænkning. Men her er der også plads til kreativitet og fordybelse, gruppearbejde, individuel præstation og ud-af-huset-oplevelser. | I forbindelse med den nye skolereform, mener vi på Egedal arkiverne at have noget nyt at tilbyde de ældre klasser. Vores digitale initiativ, Egedal Leksikon, indbyder til en anderledes og interaktiv læring. Samtidig tilgodeser det mange af de basale ting, vi gerne vil lære vores børn, fx retskrivning, samfundsbevidsthed og kritisk tænkning. Men her er der også plads til kreativitet og fordybelse, gruppearbejde, individuel præstation og ud-af-huset-oplevelser. | ||
− | IT er ikke længere fremtiden, det er nutiden. Derfor er Egedal Leksikon en oplagt ramme for dine elever, når de skal udfolde sig i det skriftlige og boglige univers. Vi giver dem muligheden for at arbejde med noget de kender – internettet – i et format de tit bruger – Wikipedia – på en måde, der | + | IT er ikke længere fremtiden, det er nutiden. Derfor er Egedal Leksikon en oplagt ramme for dine elever, når de skal udfolde sig i det skriftlige og boglige univers. Vi giver dem muligheden for at arbejde med noget de kender – internettet – i et format de tit bruger – Wikipedia – på en måde, der udfordre dem. |
− | + | ||
− | + | ||
+ | Mange børn og unge bruger desværre internettet ukritisk og det håber vi at kunne rette lidt op på samtidig med at vi giver jer værktøjet til at undervise jeres elever i deres eget univers. | ||
====Sådan gør du i folkeskolen==== | ====Sådan gør du i folkeskolen==== | ||
Linje 88: | Linje 86: | ||
Vil du gerne give dine elever kreativ frihed, så kan de fx søge inspiration under [[Speciel:Ønskede sider|Ønskede sider]]. Her står alle de artikler, der allerede er oprettet, men endnu ikke skrevet. | Vil du gerne give dine elever kreativ frihed, så kan de fx søge inspiration under [[Speciel:Ønskede sider|Ønskede sider]]. Her står alle de artikler, der allerede er oprettet, men endnu ikke skrevet. | ||
− | # Dine elever skal først og fremmest oprette sig som brugere på Egedal Leksikon. I kan finde vejledning under [[Skabelon:Hjælp|Hjælp til | + | Fremgangsmåde: |
+ | |||
+ | # Dine elever skal først og fremmest oprette sig som brugere på Egedal Leksikon. I kan finde vejledning under [[Skabelon:Hjælp|Hjælp til forfattere]]. Her er der en skridt-for-skridt-vejledning til, hvad man skal være opmærksom på, når man skriver i det offentlige rum, hvordan man opretter sig, skriver artikler og tilføjer billeder. Det vil være en god ide, hvis du på forhånd har sat dig ind i disse ting, så du kan hjælpe dine elever med at forstå, hvad fx forbehold, retningslinjer, licenser og ophavsret betyder for dem. | ||
#:: Vi har lavet en forkortet, børnevenlig udgave af det eleverne bør vide, før de går i gang. Du kan finde den [[Skabelon:For børn|her]] | #:: Vi har lavet en forkortet, børnevenlig udgave af det eleverne bør vide, før de går i gang. Du kan finde den [[Skabelon:For børn|her]] | ||
# Aftal evt. en tid med dit lokale arkiv, så vi kan guide dig og dine elever igennem det at finde kildemateriale til artikler. | # Aftal evt. en tid med dit lokale arkiv, så vi kan guide dig og dine elever igennem det at finde kildemateriale til artikler. | ||
# Hjælp dine elever med formatering, korrekturlæsning og kildehenvisninger, så deres artikler bliver flotte, læsbare og professionelle. | # Hjælp dine elever med formatering, korrekturlæsning og kildehenvisninger, så deres artikler bliver flotte, læsbare og professionelle. | ||
# '''Vis resten af skolen, hvad I har lavet!''' Lav plancher, præsentationer eller andet, der fortæller resten af skolen, hvad dine elever kan. Når de har uploadet deres artikler er de nemlig rigtige forfattere! | # '''Vis resten af skolen, hvad I har lavet!''' Lav plancher, præsentationer eller andet, der fortæller resten af skolen, hvad dine elever kan. Når de har uploadet deres artikler er de nemlig rigtige forfattere! | ||
+ | |||
===På videregående uddannelser=== | ===På videregående uddannelser=== | ||
Linje 99: | Linje 100: | ||
Byg videre på det de unge kan indenfor IT. De bruger internettet dagligt og det er her de finder mange af deres informationer. Her kan de lære at stille sig mere kritiske overfor det de finder, med en grundlæggende forståelse for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert i informationssøgning. Samtidig bliver der stillet krav til deres formidlings- og præsentationsevner overfor et rigtigt publikum. Det er kompetencer, som vil give dem en god ballast både på arbejdsmarkedet og på deres næste uddannelsestrin. | Byg videre på det de unge kan indenfor IT. De bruger internettet dagligt og det er her de finder mange af deres informationer. Her kan de lære at stille sig mere kritiske overfor det de finder, med en grundlæggende forståelse for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert i informationssøgning. Samtidig bliver der stillet krav til deres formidlings- og præsentationsevner overfor et rigtigt publikum. Det er kompetencer, som vil give dem en god ballast både på arbejdsmarkedet og på deres næste uddannelsestrin. | ||
− | |||
====Sådan gør du på videregående uddannelser==== | ====Sådan gør du på videregående uddannelser==== | ||
Linje 107: | Linje 107: | ||
Vil du gerne give dine elever kreativ frihed, så kan de fx søge inspiration under [[Speciel:Ønskede sider|Ønskede sider]]. Her står alle de artikler, der allerede er oprettet, men endnu ikke skrevet. | Vil du gerne give dine elever kreativ frihed, så kan de fx søge inspiration under [[Speciel:Ønskede sider|Ønskede sider]]. Her står alle de artikler, der allerede er oprettet, men endnu ikke skrevet. | ||
− | # Dine elever skal først og fremmest oprette sig som brugere på Egedal Leksikon. I kan finde vejledning under [[Skabelon:Hjælp|Hjælp til | + | Fremgangsmåde: |
+ | |||
+ | # Dine elever skal først og fremmest oprette sig som brugere på Egedal Leksikon. I kan finde vejledning under [[Skabelon:Hjælp|Hjælp til forfattere]]. Her er der en skridt-for-skridt-vejledning til, hvad man skal være opmærksom på, når man skriver i det offentlige rum, hvordan man opretter sig, skriver og tilføjer billeder. | ||
# Det er en god ide at bruge lidt tid på forbehold, retningslinjer, licenser og ophavsret. Det er noget dine elever bør vide, når de skal skrive stile, rapporter, afhandlinger osv. | # Det er en god ide at bruge lidt tid på forbehold, retningslinjer, licenser og ophavsret. Det er noget dine elever bør vide, når de skal skrive stile, rapporter, afhandlinger osv. | ||
# Henvis dine elever til Egedal Arkiver. Her kan de få adgang og hjælp til kildemateriale. | # Henvis dine elever til Egedal Arkiver. Her kan de få adgang og hjælp til kildemateriale. | ||
+ | |||
==Kilder== | ==Kilder== |
Nuværende version fra 21. aug 2014, 10:27
Indholdsfortegnelse |
Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen? Nu får du muligheden! |