Forskel mellem versioner af "Skabelon:Skoletjeneste"

Fra Egedal Leksikon
Skift til: Navigation, Søgning
Linje 2: Linje 2:
  
 
{|
 
{|
|bgcolor="#ffffff" style="border:1px solid #b0aeae;padding:10em;padding-top:0.3em;padding-bottom:0.3em;"|
+
|bgcolor="#ffffff" style="border:1px solid #b0aeae; padding:10em;padding-top:0.3em;padding-bottom:0.3em;"|
  
 
'''''Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen?'''''
 
'''''Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen?'''''

Versionen fra 22. jul 2014, 08:30


Har du tænkt dit lokale arkiv ind i undervisningen?

Nu får du muligheden!

Indholdsfortegnelse


Hvad kan dit arkiv?

Formidling af den lokale historie

Egedals arkiver har siden kommunesammenlægningen i 2007 indsamlet, registreret, bevaret, forsket og formidlet Egedal Kommunes historie – en historie vi rigtig gerne vil dele med Egedals borgere. Det gør vi bl.a. med det årlige oplevelsesarrangement Svenskeslaget i Smørum 1659, som du kan besøge i juni måned [fast dato??], men vi vil så meget mere! [Findes der en hjemmeside til svenskeslaget??]

Nyt initiativ, der giver dig og dine elever nye muligheder

Vores nye initiativ er at få Egedal Leksikon over i et nyt og forbedret format. Det gør, at artiklerne om lokalområderne og kommunens historie nu ikke kun er tilgængelige for borgerne, men også at borgerne kan være med til at skabe nye artikler og forbedre dem vi har. Det gælder også uddannelsesinstitutionerne!

Hvordan kan du bruge dit arkiv i undervisningen?

Som underviser har du og dine elever nu mulighed for at være en del af lokalhistorien med vores nye, digitale leksikon. Egedal Leksikon er nemlig bygget på Wikipedia-formatet og det gør, at du og dine elever kan være med til at skrive og redigere artikler samt uploade billeder. Det hjælper naturligvis os, men det har også mange fordele for dig:


Tværfagligt værktøj

  • Dansk, historie, samfundsfag og IT i én pakke
  • Øvelse til stil- og rapportskrivning
  • Krav til retstavning, tegnsætning osv.
- Vi vil selvfølgelig gerne have, at artiklerne er forståelige og læsbare. Derfor sætter vi også et krav om, at artiklerne bliver korrekturlæst og rettet efter behov, før de lægges op.
- Vil den enkelte elev sætte højere krav til sig selv, når artiklen skal læses af andre end læreren? Det håber vi.
  • Forståelse for og viden om lokalsamfundet
- Fastsæt evt. et emne, som passer ind i dit undervisningsmateriale. Se under kategorien Samfund for muligheder.
  • Informationssøgning og formidling
- Eleverne kommer selv med forslag til artikler de synes er interessante, finder informationer på arkivet, biblioteket eller andre steder og formidler dem gennem en struktureret artikel
  • IT kompetencer
- Formidlingen foregår på computere
- Involverer nem kodning
- Velkendt format (Wikipedia)


Kritisk tænkning

  • Artiklerne skal være velfunderede, objektive og have kildehenvisninger (fra andre steder end google!)
- En god øvelse til videregående uddannelser
  • At skrive en artikel selv giver en praktisk forståelse for internettets muligheder og begrænsninger ift. information
- Hvor nemt er det, at finde på, på nettet og hvad er god information?


Gratis og tilgængeligt hele året rundt

  • Formatet er digitalt og I har derfor gratis adgang til jeres ”arbejdsplads” hele døgnet, hvor som helst fra. I skal bare bruge en computer og internetadgang.


Kom ud af klasselokalet!

  • Hvis I har brug for det hjælper arkivet gerne i åbningstiden eller efter aftale.
  • Det er også i åbningstiden eller efter aftale, at I kan få adgang til de arkivalier, der kan gøre artiklerne ekstra spændende.
  • Evt. pris?
  • Er der kvalificeret personale?

I folkeskolen

It og digitale læremidler kan også styrke en række kompetencer, som i stigende grad efterspørges fra samfundet.
Det kan være tværfagligt projektarbejde, kreativitet og innovation, problemløsning samt informations- og kommunikationskompetencer.” [1]


I forbindelse med den nye skolereform, mener vi på Egedal arkiverne at have noget nyt at tilbyde. Vores digitale initiativ, Egedal Leksikon, indbyder til en anderledes og interaktiv læring. Samtidig tilgodeser det mange af de basale ting, vi gerne vil lære vores børn, fx retskrivning, samfundsbevidsthed og kritisk tænkning. Men her er der også plads til kreativitet og fordybelse, gruppearbejde, individuel præstation og ud-af-huset-oplevelser.

IT er ikke længere fremtiden, det er nutiden. Derfor er Egedal Leksikon en oplagt ramme for dine elever, når de skal udfolde sig i det skriftlige og boglige univers. Vi giver dem muligheden for at arbejde med noget de kender – internettet – i et format de tit bruger – Wikipedia – på en måde, der stiller krav.

Mange børn og unge bruger desværre internettet ukritisk og det håber vi på at rette lidt op på samtidig med at vi giver jer værktøjet til at undervise jeres elever i deres univers.


Sådan gør du

På videregående uddannelser

Har du elever der skal videre på journalisthøjskolen, universitetet eller sidder du med en spirende forfatter? De fleste faggrupper kan lære noget af Egedal Leksikons krav om kildekritik og skriftlig formidling til et større publikum. Også de elever der vil ud på arbejdsmarkedet kan få gavn af at prøve kræfter med rigtige historier.

Byg videre på det de unge kan indenfor IT. De bruger internettet dagligt og det er her de finder mange af deres informationer. Her kan de lære at stille sig mere kritiske overfor det de finder, med en grundlæggende forståelse for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert i informationssøgning. Samtidig bliver der stillet krav til deres formidlings- og præsentationsevner overfor et ”levende” publikum. Det er kompetencer som vil give dem en god ballast både på arbejdsmarkedet og på deres næste uddannelsestrin.


Sådan gør du

Kan man blive optaget på www.skoletjenesten.dk?


TEST: Senay, Jannie, Marlene, evt. en lokal lærer?

Kilder

  1. http://uvm.dk/Den-nye-folkeskole/En-laengere-og-mere-varieret-skoledag/Undervisning-i-fagene/It



Tilbage til Forside