Forskel mellem versioner af "Peter Hald Appel"

Fra Egedal Leksikon
Skift til: Navigation, Søgning
Linje 11: Linje 11:
  
 
Peter Hald Appel fik realeksamen i 1946 fra Tønder Statsskole. Fra 1947 til 1962 uddannede han sig ved Statens Luftfartsvæsen og fik sin videre uddannelse ved flyveskoler i Danmark, England, USA og Luxemburg. 1962-63 var han flyveleder og instruktør under FN i Saudi Arabien, 1965-66 leder af ICAO under FN i Saudi Arabien. Major i flyvevåbnet. Leder af flyvekontroltjenesten, Værløse 1972-84.  
 
Peter Hald Appel fik realeksamen i 1946 fra Tønder Statsskole. Fra 1947 til 1962 uddannede han sig ved Statens Luftfartsvæsen og fik sin videre uddannelse ved flyveskoler i Danmark, England, USA og Luxemburg. 1962-63 var han flyveleder og instruktør under FN i Saudi Arabien, 1965-66 leder af ICAO under FN i Saudi Arabien. Major i flyvevåbnet. Leder af flyvekontroltjenesten, Værløse 1972-84.  
Peter Hald Appel boede i Ganløse, var medlem af Ganløse Menighedsråd 1969-77 og byrådsmedlem for Venstre i Stenløse Kommune 1976-96. I sin tid i Byrådet var Peter Hald Appel bl.a. 1. viceborgmester, medlem af Økonomiudvalget og Socialudvalget, formand for Teknik- og Miljøudvalget og havde mange poster i nævn og kommissioner.
+
Peter Hald Appel boede i Ganløse, var medlem af Ganløse Menighedsråd 1969-77 og byrådsmedlem for Venstre i [[Sogne og gamle kommuner|Stenløse Kommune]] 1976-96. I sin tid i Byrådet var Peter Hald Appel bl.a. 1. viceborgmester, medlem af Økonomiudvalget og Socialudvalget, formand for Teknik- og Miljøudvalget og havde mange poster i nævn og kommissioner.
  
 
Kommunalt havde Peter Hald Appel stor interesse for kommuneplanarbejdet og i hans første borgmesterperiode fik han ca. 15% af kommunens vælgere til at deltage i udfærdigelsen af den kommuneplan, vi har som grundlag i dag. Traditionen havde altid været en fysisk planlægning, men Peter Hald Appel indførte "levevilkårs-orienteret planlægning" og det har sat sig blivende spor i kommunen.
 
Kommunalt havde Peter Hald Appel stor interesse for kommuneplanarbejdet og i hans første borgmesterperiode fik han ca. 15% af kommunens vælgere til at deltage i udfærdigelsen af den kommuneplan, vi har som grundlag i dag. Traditionen havde altid været en fysisk planlægning, men Peter Hald Appel indførte "levevilkårs-orienteret planlægning" og det har sat sig blivende spor i kommunen.

Versionen fra 11. maj 2015, 12:08



Peter Hald Appel var borgmester i Stenløse
1984-89 og 1994-96


Peter Hald Appel blev født den 21. juni 1929 i Sotterup, Bylderup Sogn. Den 31.12.1996 trak han sig tilbage fra Stenløse byråd på grund af sygdom. Han døde den 3. marts 2003.

Peter Hald Appel fik realeksamen i 1946 fra Tønder Statsskole. Fra 1947 til 1962 uddannede han sig ved Statens Luftfartsvæsen og fik sin videre uddannelse ved flyveskoler i Danmark, England, USA og Luxemburg. 1962-63 var han flyveleder og instruktør under FN i Saudi Arabien, 1965-66 leder af ICAO under FN i Saudi Arabien. Major i flyvevåbnet. Leder af flyvekontroltjenesten, Værløse 1972-84. Peter Hald Appel boede i Ganløse, var medlem af Ganløse Menighedsråd 1969-77 og byrådsmedlem for Venstre i Stenløse Kommune 1976-96. I sin tid i Byrådet var Peter Hald Appel bl.a. 1. viceborgmester, medlem af Økonomiudvalget og Socialudvalget, formand for Teknik- og Miljøudvalget og havde mange poster i nævn og kommissioner.

Kommunalt havde Peter Hald Appel stor interesse for kommuneplanarbejdet og i hans første borgmesterperiode fik han ca. 15% af kommunens vælgere til at deltage i udfærdigelsen af den kommuneplan, vi har som grundlag i dag. Traditionen havde altid været en fysisk planlægning, men Peter Hald Appel indførte "levevilkårs-orienteret planlægning" og det har sat sig blivende spor i kommunen. Ligeledes var han fortaler for lejeboliger for ældre og oprettede den lokale boligforening Venbo, som stadig eksisterer.

Peter Hald Appel blev landskendt, da han som flyveleder i Værløse fik talt en privatpilot, der havde mistet orienteringen og var gået i panik, ned på jorden igen. Der blev 1983 lavet et tv-program med hele denne spændende og farlige situation. Programmet er vist flere gange i Danmark og i udlandet.


Hæderstegn

Anerkendelse for fremragende Tjeneste ved Flyvevåbnet 1970; tildelt Flyvesikkerhedsprisen af Rådet for Større Flyvesikkerhed 1971; Hæderstegnet for god Tjeneste ved Flyvevåbnet 1981. Se også Peter Appels Vej



Oprindelig forfatter: Johannes Nielsen

04-05-2004