Forskel mellem versioner af "Dannebrogsvej"
(Oprettede siden med ' Tegningen viser Dannebrogsvej fra øst mod vest. Efter jernbanens åbning i 1879 så sognefoged Jens Peter Hansen mulig...') |
|||
(3 mellemliggende versioner af 2 brugere ikke vist) | |||
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[Fil:dannebrogsvej.jpg|285px|thumb|right|Tegningen viser Dannebrogsvej fra øst mod vest.]] | [[Fil:dannebrogsvej.jpg|285px|thumb|right|Tegningen viser Dannebrogsvej fra øst mod vest.]] | ||
− | Efter jernbanens åbning i 1879 så sognefoged [[Jens Peter Hansen]] muligheden for en bydannelse omkring stationen. Han opkøbte arealer, som han senere udstykkede, og skabte på den måde baggrunden for [[Ølstykke Stationsby]], på det der dengang hed [[Udlejre Mark]]. <br /> | + | Efter jernbanens åbning i 1879 så sognefoged [[Jens Peter Hansen]] muligheden for en bydannelse omkring stationen. Han opkøbte arealer, som han senere udstykkede, og skabte på den måde baggrunden for [[Ølstykke Stationsby]], på det der dengang hed [[Udlejre landsby|Udlejre Mark]]. <br /> |
− | [[Johannedalsvej]] var den første vej, der blev anlagt. Derefter kom Dannebrogsvej i 1901 med kantsten, fortove og vejtræer. I de følgende år blev grundene bebygget med villaer. Karetmager Pedersen var en af de velkendte skikkelser, der indrettede værksted på Dannebrogsvej.<br /> | + | [[Johannedal|Johannedalsvej]] var den første vej, der blev anlagt. Derefter kom Dannebrogsvej i 1901 med kantsten, fortove og vejtræer. I de følgende år blev grundene bebygget med villaer. Karetmager Pedersen var en af de velkendte skikkelser, der indrettede værksted på Dannebrogsvej.<br /> |
Dannebrogsvej er stadig en vej som dengang. To nye bygninger er holdt i den gamle stil, fint tilpasset vejens traditionelle byggeri.<br /> | Dannebrogsvej er stadig en vej som dengang. To nye bygninger er holdt i den gamle stil, fint tilpasset vejens traditionelle byggeri.<br /> | ||
Linje 18: | Linje 18: | ||
== Kilder og litteratur == | == Kilder og litteratur == | ||
− | Anna Esbechs tekst til Ølstykke Julemærke 1995 | + | Anna Esbechs tekst til [[Ølstykke Julemærke 1995]] |
Linje 25: | Linje 25: | ||
''01-02-2008'' | ''01-02-2008'' | ||
− | [[Kategori: | + | |
− | [[Ølstykke]] | + | [[Kategori: Gader, Veje og Broer]] |
+ | |||
+ | [[Kategori: Ølstykke Stationsby]] |
Nuværende version fra 22. jan 2015, 15:29
Efter jernbanens åbning i 1879 så sognefoged Jens Peter Hansen muligheden for en bydannelse omkring stationen. Han opkøbte arealer, som han senere udstykkede, og skabte på den måde baggrunden for Ølstykke Stationsby, på det der dengang hed Udlejre Mark.
Johannedalsvej var den første vej, der blev anlagt. Derefter kom Dannebrogsvej i 1901 med kantsten, fortove og vejtræer. I de følgende år blev grundene bebygget med villaer. Karetmager Pedersen var en af de velkendte skikkelser, der indrettede værksted på Dannebrogsvej.
Dannebrogsvej er stadig en vej som dengang. To nye bygninger er holdt i den gamle stil, fint tilpasset vejens traditionelle byggeri.
Kilder og litteratur
Anna Esbechs tekst til Ølstykke Julemærke 1995
Oprindelig forfatter: Ole Bjørn Andersen
01-02-2008