Forskel mellem versioner af "Lunde Bro"

Fra Egedal Leksikon
Skift til: Navigation, Søgning
 
Linje 1: Linje 1:
Lunde Bro var fra engang i middelalderen et færgested, der først blev til en vejbro med [[Frederikssundsbanen]]s anlæggelse i 1879. Landbrugsvarer skulle fra [[Hove]] og Gundsømagle transporteres ind til København via [[Veksø Station]], og det krævede en vejbro. Senere kom de omfattende tørvegravninger i [[Veksø Mose]].  
+
Lunde Bro var fra engang i middelalderen et færgested, der først blev til en vejbro med [[Frederikssundbanen|Frederikssundsbanen]]s anlæggelse i 1879. Landbrugsvarer skulle fra [[Hove]] og Gundsømagle transporteres ind til København via [[Veksø Station]], og det krævede en vejbro. Senere kom de omfattende tørvegravninger i [[Veksø Mose]].  
 
I dag er det en moderne betonbro, der er den eneste vejforbindelse mellem de to gamle kommuner, [[Stenløse Kommune|Stenløse]] og [[Ølstykke Kommune|Ølstykke]] på den ene side og den gamle [[Ledøje-Smørum Kommune]] på den anden side.
 
I dag er det en moderne betonbro, der er den eneste vejforbindelse mellem de to gamle kommuner, [[Stenløse Kommune|Stenløse]] og [[Ølstykke Kommune|Ølstykke]] på den ene side og den gamle [[Ledøje-Smørum Kommune]] på den anden side.
  
Linje 8: Linje 8:
  
  
[[Kategori: Gader, Veje og Broer]][[Kategori:
+
[[Kategori: Gader, Veje og Broer]][[Kategori:Hove]][[Kategori: Veksø]]

Nuværende version fra 16. jul 2015, 12:13

Lunde Bro var fra engang i middelalderen et færgested, der først blev til en vejbro med Frederikssundsbanens anlæggelse i 1879. Landbrugsvarer skulle fra Hove og Gundsømagle transporteres ind til København via Veksø Station, og det krævede en vejbro. Senere kom de omfattende tørvegravninger i Veksø Mose. I dag er det en moderne betonbro, der er den eneste vejforbindelse mellem de to gamle kommuner, Stenløse og Ølstykke på den ene side og den gamle Ledøje-Smørum Kommune på den anden side.


Oprindelig forfatter: Thyge C. Bro

11-05-2011